(Online) Marketing coach – Laat je bedrijf sneller groeien met een marketing coach!
Marketing Coaching helpt je om jouw bedrijf sneller te laten groeien met strategische (online) marketing. Dat begint bij het kennen van je markt en marktpositie. Van daaruit maken we een actieplan. Een marketing coach helpt je niet alleen bij het bedenken van je marketingstrategie, maar ook bij het verwezelijken van dat actieplan.
Marketing coach voor ondernemers / MKB
Marketing is belangrijk om je business naar een volgend niveau te brengen. Een marketing coach helpt je daarbij. Als marketing coach voor ondernemers snap ik dat je meer te doen hebt dan met marketing bezig zijn. Het is je vak ook niet, maar dat geldt vaak voor meer dingen die je doet. Zeker als MKB ondernemer heb je vaak veel taken en beperkte tijd. Als (online) marketing coach voor ondernemers wijs ik je graag de weg in de complexe wereld van marketing. We beginnen vanuit een heldere marketing strategie. Dat bepaalt de kaders en de route. Zo voorkomen we ook dat we een marketing strategie ontwikkelen die financieel onhaalbaar is of bijvoorbeeld op voorhand al niet in lijn is met de resultaten waar je naar op zoek bent.
Na het bepalen van de marketingstrategie houdt mijn rol als marketing coach normaal gesproken niet op. Die strategie – het marketing advies – moet ten uitvoer worden gebracht. Vanuit mijn expertise als marketing coach en consultant heb ik een netwerk waar je gebruik van kunt maken als het gaat om het uitbesteden van je marketing. Natuurlijk kun je ook zelf aan de slag!
Het is best spannend om zo’n traject te starten. Het heeft ons veel meer gebracht dan alleen een nieuwe blik op marketing. Onze mindset is volledig veranderd, dat heeft invloed gehad op ons productportfolio, onze doelgroep en positionering.
Rense, CTO @ Motics
Marketing coach voor marketeers
Heb jij als (online) marketeer iemand om mee te sparren? Over de ontwikkeling van producten of diensten, het realiseren van een nieuwe website of het halen van betere resultaten uit alle online campagnes die je hebt draaien of wil gaan inrichten?
Vaak niet. Hoe fijn is het dan om terug te kunnen vallen op de kennis en kunde van een ervaren marketingcoach! Werken met een marketingcoach is een goede manier om zelf snel meer te leren over marketing.
We maken flinke stappen in relevantie om van onze bezoekers klanten te maken. De samenwerking verloopt erg prettig. We kunnen terugvallen op diepgaande marketingkennis, analytisch inzicht en een flinke dosis ervaring. We hoeven daarbij niet alles uit handen te geven. Sterker nog, door de kennisoverdracht halen we ook echt zelf de benodigde kennis in huis.
Suzanne, Teamleider E-business & Digital Marketing @ Würth
Werkwijze als marketingcoach
Iedere succesvolle samenwerking begint met een eerste gesprek. Tijdens de intake stel ik je best veel vraegn. Daardoor weet ik precies wat er nodig is om tot een effectieve marketingstrategie en marketingaanpak te komen en op welke manier ik je als marketing coach hierbij kan helpen. Een persoonlijke klik is daarbij natuurlijk ook belangrijk.
Op basis van de intake en een persoonlijk gesprek over je doelen bekijk ik of ik jou kan helpen. Als dat zo is, zal ik je een aanbod doen voor een samenwerking.
Begin met een marketingplan
In de eerste fase van onze samenwerking, gaan we aan de gang met je marketingplan. Het vertrekpunt zijn de doelstellingen op bedrijfniveau, gevolgd door commerciële doelstellingen. Die vertalen we naar een marketing actieplan. Afhankelijk van je organisatie werken we dit uit in een jaarplan of een plan voor het resterende, lopende jaar.
Sessies
De kern van marketingcoaching bestaat uit (online) sessies. Tijdens de sessies werken we aan (het verbeteren van) je marketing. Dat doen we in lijn met het ontwikkelde marketingplan. Naast het delen van kennis, werken we aan overzichtelijke stappen en oplossingen die je helpen je doelen te bereiken. De sessies zorgen voor regelmaat en borgen vooruitgang. De frequentie waarmee we sessies inplannen hangt af van je doelen en resources. We bepalen dit in overleg en stellen de frequentie bij wanneer dat nodig blijkt te zijn.
Jouw Marketing Coach: Wieger Waardenburg
Even voorstellen… Mijn naam is Wieger Waardenburg. Ik ben al meer dan 15 jaar actief in de wereld van marketing. Mijn kennis en ervaring zet ik graag in om invulling te geven aan jouw marketing vraagstukken. Vanuit mijn rol als marketing coach help ik je graag met het behalen van jouw marketingdoelen! Jouw expertise en specialisme, gecombineerd met mijn brede ervaring gaan dat mogelijk maken.
1-op-1 Marketing Coaching
Marketingcoaching doe ik 1-op-1. Zo heb je alle ruimte om je vragen te stellen en hebben we tijdens coachingsessies de volledige aandacht voor jouw vraagstukken. Zonder in algemeenheden te vallen.
Het doel is dat aan het einde van een sessie je belangrijkste vragen zijn beantwoord. En dat duidelijk is wat de volgende stappen zijn die we gaan nemen.
Wij blijven in de lead, maar kunnen bij twijfelgevallen en complexe marketingvraagstukken terugvallen op aanwezige expertise. Het is fijn om te kunnen sparren. Er wordt met ons meegedacht en tegen ons ingedacht. Dat zorgt voor sessies waar je echt wat aan hebt en verder mee komt.
Gerben, online marketeer @ Raccoon
Een Marketing Coach is geen Business Coach
Als marketing coach richt ik me specifiek op marketing. In een iets bredere definitie kun je daar ook een stuk ‘commercieel proces’ in zien. Maar ik heb heel bewust de keuze gemaakt om een marketingcoach te zijn en geen business coach. Over specifieke thema’s als HR en Finance heb ik bijvoorbeeld geen diepgaande kennis. Mijn specialisme ligt echt in het commerciële proces.
Marketing coaching helpt!
En zo moet je het ook zien. Een marketingcoach helpt jou, zonder al het werk te doen. Graag laat ik organisaties groeien met strategische online marketing. Maar dan wel van binnenuit. Of dat werkt? Daarbij haal ik graag het 70-20-10 model aan van Charles Jennings. Dit leermodel geeft een denkkader, om leren beter te organiseren. De uitgangspunten zijn daarbij:
- 10% van je kennis doe je op via een theoretisch kader – den aan literatuur, een opleiding, workshop of cursus
- 20% leer je door feedback, coaching en intervisie
- 70% leer je vanuit praktijkervaring (on-the-job)
Hoewel die percentages geen exacte wetenschap zijn, geven ze wel een bepaalde richting. Tijdens coaching trajecten richten we ons op de 20 en 70 procent. Zo ontwikkel je snel en op een duurzame manier!
Dat hangt er sterk vanaf. Het hangt af van jouw specifieke bedrijfsdoelen, de markt waarin je actief bent en de marketing- en salesresources die je tot je beschikking hebt. Ook verschillende aandachtspunten waar we mee aan het werk moeten van situatie tot situatie. Dat heeft natuurlijk invloed op hoe je marketing aanpakt – en dus hoe je strategie eruit komt te zien.
Ja, maar niet aan mij ;-). Afhankelijk van wat je nodig hebt voor je marketing, kan ik je in contact brengen met een marketingbureau of freelance specialisten als je dat wil. Uiteraard kun je ook prima zelf je marketingbureau selecteren. Zelf ben ik bovendien verbonden aan Fris Online. Als het passend is voor je situatie kunnen we je daarmee ook helpen.
De kern van marketing coaching bestaat uit sessies. Tijdens de sessies werken we stap voor stap aan positionering en optimalisatie van je online marketing. Als marketing coach kijk ik naar hoe je strategische (online) marketing in overzichtelijke stappen kunt verbeteren om te zorgen dat je de juisten klanten aantrekt. De intensiteit van samenwerken hangt af van je doelstellingen en beschikbare resources (tijd, geld, mankracht). Die stemmen we in goed overleg af en stellen we bij indien nodig.
Marketingvraagstukken deel ik in in vraagstukken met een strategisch en met een operationeel karakter. Op strategisch niveau help ik jou om je bedrijf onderscheidend te positioneren. Verder maken we een marketingplan als leidraad van onze samenwerking.
Kijken we meer naar operationeel niveau, dan kun je behoren vragen over thema’s als:
– Online adverteren
– LinkedIn
– SEO / Search
– Google Ads
– E-mailmarketing
– Realiseren en optimaliseren van marketingfunnels en websites
– Retentie (acties op bestaande klanten)
Voor hele specifieke vraagstukken kan ik je ook in contact brengen met andere specialisten uit mijn netwerk. Zo zorgt ik ervoor dat marketing werkt voor jou!
Het helpt om marketingcoaching niet te zien als kosten, maar als investering. Als het goed is levert het namelijk veel meer op dan de investering die je doet. De hoogte van je investering is op voorhand lastig te benoemen. Je kunt je voorstellen dat dit afhangt van jouw persoonlijke situatie. Ben je een ondernemer en sta jij aan het roer van een goedlopende eigen onderneming? Wil je snel resultaat zien zonder dat je je veel bezig kunt houden met marketing? Dan kun je je voorstellen dat de aanpak anders zal zijn dan wanneer je een marketeer bent die elke maand een sessie wil hebben om te klankborden. Daarom werk ik niet volgens 1 standaardmethode, zorg ik ervoor dat we een aanpak vinden die goed werkt voor jou!
Goeie vraag! Dat weet ik niet, maar tijdens een intakegesprek komen we daar waarschijnlijk al snel achter. Als je zinnen standaard met ‘ja, maar’ beginnen, je bijna geen marketingbudget hebt, toch lekker doet wat je zelf wil, dan is het antwoord nee. Ben je gretig, wil je resultaten boeken, je daarvoor inspannen en durf je soms ook buiten je comforzone te komen? Dan is de kans groot dat je een hele leuke, interessante en leerzame periode tegemoetgaat!
Een intake bestaat uit 2 delen. Voordat we een intakegesprek voeren, ontvang je een vragenlijst. Je antwoorden geven me al een heel aardig beeld over je situatie. Deze vragen en antwoorden gebruiken we tijdens het intakegesprek om samen te bepalen wat voor jou een effectieve aanpak zou zijn. Ook is persoonlijke klik en coachbaarheid natuurlijk belangrijk.