Over Wieger Waardenburg

Wieger Waardenburg (1984) is spreker, ondernemer en marketeer.

Al tijdens zijn studie Commerciële Economie raakte hij gegrepen door de wondere wereld die ‘online’ heet. Die interesse is nooit verdwenen.

Zijn carrière als marketeer begon bij een softwarebedrijf. Ook offline marketing vormde daarbij een belangrijke kant van de marketingmix.

Toen hij later als marketing manager voor onder andere effeweg.nl, RTL Grand Prix Reizen en RTL Voetbalreizen aan de slag ging, werd online nog belangrijker. Wieger mocht daar de transitie van met name offline marketing inzetten naar een mooi mix waarbij online en offline marketing veel meer in balans waren.

Marketing & Techniek

In deze carrièrestappen speelde de ontwikkeling van nieuwe, vindbare en converterende websites een grote rol. Een nieuwe interesse was geboren: techniek… die in dienst staat van marketing. Dat leidde tot de overstap van de reiswereld, naar de bureauwereld. Bij het internetbureau waar Wieger voor werkte, bediende hij klanten als de Politie, TV Gids en Somfy. Naast online marketing, behoorden ook projectmanagement en conceptontwikkeling tot zijn dagelijkse werkzaamheden. Daarnaast werkte mij onder zijn eigen label XpertMarketing voor uiteenlopende organisaties. Als spreker, marketeer maar vooral ook als digital marketing consultant.

“Marketing is een bijzonder vak. Behoefte en (beïnvloeding van) gedrag moeten één worden met iets wat de tegenpool daarvan lijkt: techniek.”

Tegenwoordig runt hij internetbureau Fris Online. Daarmee helpt hij organisaties om vanuit online strategie de vertaalslag te maken naar klantgerichte websites en online marketing.

“Integratie van techniek, marketing en sales spelen een belangrijke rol in onze oplossingen. Hoe beter de integratie en samenwerking, hoe beter het resultaat.”

Binnen de klantenkring van Fris Online zijn veel bedrijven actief in de wereld van B2B. Dat brengt nog een extra uitdaging met zicht mee: de samenwerking tussen marketing en sales. Ook hierin speelt Wieger (als consultant) steeds vaker een rol.